Linnunlaulua viisi minuuttia päivässä

We stand on street corners, shouting over noise, pretending it doesn’t exist. This habit of suppressing sound has meant that our relationship with sound has become largely unconscious.
— Julian Treasure

"Seisomme kadun kulmissa huutaen melun yli niinkuin melua ei olisikaan. Tämä tapa tukahduttaa ympäröivät äänet on merkinnyt sitä, että suhteemme ääniin on tullut pitkälti tiedostamattomaksi."  Näin aloittaa amerikkalainen tutkija Julian Treasure puheensa äänten merkityksistä. 

Treasure erottaa neljä erilaista tasoa, joilla äänet meihin vaikuttavat. Nämä ovat fyysisen, psykologisen, kognitiivisen ja käytöksen tasot.

BÄNG!!!

Kovat äänet saavat sydämemme pamppailemaan ja hengityksen tihenemään. Äkillinen pamaus laukaisee stressihormonien tuotannon. Samalla tavoin rauhoittavat äänet kuten linnunlaulu tai aaltojen kohina tasoittavat olotilaamme.

 Aaltojen ääni ja liike muistuttavat nukkuvan ihmisen hengitysrytmiä.

Aaltojen ääni ja liike muistuttavat nukkuvan ihmisen hengitysrytmiä.

Emme saa kuuloaistia pois päältä vaan kuulemme ääniä nukkuessammekin. Aikojen alussa kuulo onkin ollut meille tärkeä tietolähde, joka on kertonut vaarasta ja auttanut paikallistamaan pusikossa piileskelevän saaliin. Satojen vuosien ajan olemme oppineet, että kun linnut laulavat, ympäristössämme on turvallista. Huolestumme vasta jos lintujen laulu loppuu.

Keskittymisen kannalta olennaista on tieto siitä, että aivomme eivät käsittele ääniä yhtaikaisesti vaan useammasta suunnasta tulevat äänet heikentävät sekä keskittymis- että suorituskykyämme. Treasure suositteleekin linnunlaulua kuulokkeisiin avokonttorin äänimaisemaa pehmentämään. 

Julian Treasuren neljä tapaa joilla äänet vaikuttavat meihin (in English).


Luonnon rauhaa lintujen laulusta

Voit istua, seistä, oikaista makuulle... niinkuin hyvältä tuntuu.

Sulje silmäsi ja kuuntele kehosi hengitystä... hengitän sisään... hengitän ulos... jos huomaat jännityksiä laita ne merkille, mutta älä koita muuttaa mitään. Hengitän sisään... hengitän ulos...

Kuuntele sitten äänitettä. Lintujen laulua... kuinka monta niitä on? Missä ne ovat? 

Nauti äänistä ja kuvista, joita ehkä nousee mieleesi.

Laske kätesi alavatsan päälle, hengitä sisään luonnon rauhaa.

Uloshengityksellä päästä ulos jotakin, josta haluat luopua... se voi olla muisto, asia, ihminen, tunne...

Puhalla se ulos. Hengitä sisään luonnon rauhaa.

Suhise se ulos. Hengitä sisään luonnon rauhaa.

Hyräile se ulos. Hengitä sisään luonnon rauhaa.

Aiheet: Stressin helpotus, rentoutuminen

Copyright: SoundByNature® / Luontolaulu®